Hög ljudnivå i klassrummen drabbar elever med NPF hårt

Nyligen släppte Specialpedagogiska Skolmyndigheten (SPSM) en rapport som visar att bakgrundsbullret i klassrumsmiljön ofta är alltför hög. Den höga ljudnivån drabbar elever med nedsatt hörsel – såväl som elever med NPF.

Thomas Ahlstrand är samordnare för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar hos SPSM och uttalar sig om elever med NPF i en intervju i P4 Dalarna:pojke_horselskydd

– Det gäller att skapa en arbetsmiljö som är bra för alla elever och speciellt för dessa barn inom ADHD- och autismspektrat är det viktigt att få en så bullerfri och bra miljö som möjligt så att de kan fokusera på att lära sig.

Thomas trycker också på att det behövs en skolmiljö som är mer flexibel där eleverna till exempel kan få vistas i mindre rum eller sammanhang när de behöver det.

Föräldern Rikard Öberg vars son har autism berättar också i intervjun om hur bullret påverkar hans sons vardag.

– Vi märker när han kommer hem att han är väldigt stressad och det är ju ett tecken på att det varit något i skolan, säger Rikard Öberg.

LYSSNA PÅ HELA  INTERVJUN I P4 >>

LÄS RAPPORTEN >>


Dela detta: