Eleven Clara: “Äntligen struktur!”

Nittonåriga Clara har ADD och atypisk autism. När hon bytte till en skola med tydlig struktur gick hon från fem till nittiofem procents närvaro. Förut gick Klara IV-programmet på en vanlig skola. Då kunde en vanlig dag se ut så att hon kom till skolan och sen bara satt och gjorde ingenting.

Till slut orkade hon inte mer och blev sjukskriven.

– Det kändes för rörigt, säger Clara.

När hon var 17 fick hon sina diagnoser och började på ESS-gymnasiet. Där är skoldagen strukturerad, klasserna små och alla lärare har specialutbildning för att kunna ta hand om elever med särskilda behov.

– Man lär känna alla på skolan. Lärarna låter en göra på sitt eget sätt här. Behöver man gå ut från klassrummet så är det helt okej. I klassen kan vi sitta och larva oss men vi kan också vara seriösa. Vi är verkligen som en familj.

Clara har gått om två år vilket gör att hon är äldre än de andra i klassen, men det är inget hon lägger någon större vikt vid.

-Så länge jag får bra slutbetyg och kan få ett bra jobb efter så spelar inget annat någon roll.

Studietekniken viktig

Under tiden Clara gått i skolan har hon utvecklat egna studietekniker.

-Först och främst tror jag verkligen på att prata öppet om sin diagnos. Det är inget att skämmas för och det är bra om läraren vet det så man kan få rätt hjälp. Sedan har jag små knep för mig. Om jag ska göra en uppgift brukar jag göra den koncentrerat i tio minuter, sedan spelar jag spel i fem minuter, sedan går jag tillbaka till uppgiften i tio minuter. Det gör att jag inte blir så trött i huvudet. Sedan så lyssnar jag på musik också. Det hjälper.

När motivationen tryter försöker Clara att inte döma sig själv så hårt.

– Jag försöker komma till skolan även fast det känns tråkigt och har jag halkat efter med en uppgift så försöker jag att inte stressa. Inget blir bättre av att man stressar och man får verkligen inte mer gjort.

Trots att diagnosen inneburit svårigheter så är det ingenting som hon ser som ett hinder.

-Jag är stolt över min diagnos. Den är en del av mig och jag är glad att jag är jag.

5 utmaningar

1. Stör mig på småsaker.
2. Svårt att koncentrera mig när det är mycket ljud runt omkring.
3. Svårt att komma igång med saker och avsluta.
4. Dålig på att laga mat.
5. Har problem med att emot beskrivningar i flera led. Jag glömmer lätt bort delar av instruktionen.

5 styrkor

1. Social.
2. Vågar göra saker fast jag är rädd.
3. Har en speciell kontakt med djur och barn.
4. Bra på att hjälpa människor.
5. Blir extremt bra på mina specialintressen. Jag blir som en naturbegåvning på det jag tar mig för.

Text: Angelica Ogland