I Ågesta friluftsområde, strax utanför Stockholm, vackert omgiven av sjön Magelungen, ligger Ågesta Folkhögskola. Huvudman för skolan är Frälsningsarmén och utgångspunkten för skolans kurser är människors lika värde. På skolan finns totalt 125 deltagare och 38 internatplatser. Attention åkte dit och träffade elever och den biträdande rektorn. 

Kurser som folkhögskolan erbjuder är bland annat gymnasiekompetens, kreativt skapande, konstlinje, musiklinje, bibelskola samt Arbetsliv – inriktning ASD, där Linnéa Hjelmstedt (27) och Frida Danielsson (30) går. 

   – Det är ett bra sätt att lära sig att stå på egna ben, säger Linnéa och drar upp sin jacka mot blåsten.

   – Att komma in på den här kursen var vad jag behövde, säger Frida.

   – Det är ett lugnare sätt att flytta hemifrån på, säger Sara Otterdahl, som arbetar som biträdande rektor och specialpedagog på skolan. 

Förstå sig själva bättre 

Solen får oss att kisa medan Linnéa berättar om att hon äntligen fått komma lite mer till ro med sin diagnos, tack vare det hon fått lära sig här. Sara tillägger att kursen som Linnéa och Frida går innefattar bland annat ämnen som kommunikation, stresshantering samt kunskap om ASD. Framme vid sjön, fortsätter Linnéa att berätta om att hon tidigare i livet upplevt att hon inte riktigt vetat vem hon var tills hon fick sin diagnos och blev tvungen att omvärdera sig själv och sin personliga utveckling. 

   – Det var mest skönt att få diagnosen. Och här på skolan har jag fått lära känna mig själv mycket bättre. Jag hade på senare år börjat fundera på vem jag är och börjat ifrågasätta varför jag gör saker på ett speciellt sätt, eftersom folk har upplevt att jag har agerat på fel sätt. Skolan har hjälpt mig att komma vidare i den frågan för att jag får lära mig mycket om hur ASD fungerar, säger Linnéa.

Gemenskapen är viktig

Frida, som går i samma klass som Linnéa, berättar att innan hon började på skolan, hade hon genomgått en svår period. Gemenskapen på skolan har hjälpt Frida ur detta. Biträdande rektor Sara nickar.

   – Gemenskapen här är viktig för eleverna. Det är en träning som är svår att få på andra sätt och de närmar sig arbetslivet på ett tryggt sätt genom att göra praktik, men också genom att hitta rätt kunskap om sig själva, för att senare kunna hitta ett passande yrke, säger Sara.

   – Och lärarna är jättebra, för de bryr sig om en, tillägger Frida. Linnéa instämmer nickande.

   – Ja, och de är pedagogiska, stöttande och förstående och så får vi tydliga instruktioner, tillägger Linnéa.

   Linnéa och Frida är båda eniga om att det bästa med skolan är lärarna, men också läget. 

   – Det är så lugnt och fint här, för det ligger vid vattnet, säger Linnéa och vänder ansiktet mot solen.

   – Jag tycker också att det är bra att det är nära till naturen, tillägger Frida.

Varierat utbud av aktiviteter 

På skolan erbjuds ett brett sortiment av fritidsaktiviteter, till exempel utegym, kanoter, golf, skidor, skridskor, motionsspår, fotbollsplan och ett musikrum.

Efter skoltid behöver Linnea vila på sitt rum och Frida läser helst eller målar.

   – Men efter middagen brukar jag sitta i uppehållsrummet och kolla film eller spela sällskapsspel, säger Linnéa.

   – Jag är också ofta där, för där kan man titta på Netflix eller bara ta det lugnt ihop, säger Frida.

   Vi avslutar med att fråga vad eleverna tänker om sin framtid efter skolan.

   – Jag skulle vilja arbeta med musik eller med människor, säger Linnéa.

   – Och jag skulle vilja hjälpa människor och kanske designa egen konst, säger Frida.

www.agesta.nu

Text: Malin Roca Ahlgren 
Illustration: Pernilla Förnes