Den 28 mars, dagen efter vår lansering av rapporten ”Från skolfrånvaro – till skolnärvaro”, bjöds Attention och vårt Arvsfondsprojekt ”Vägen tillbaka” in till utbildningsdepartementet för ett möte med skolministern Lotta Edholm. Attention fick möjlighet att föra fram barnens, såväl som föräldrarnas röster och upplevelser av att befinna sig i problematisk skolfrånvaro. 

Mötet med skolministern Lotta Edholm inleddes med att Attentions ordförande Anki Sandberg berättade om vilka vi är och vilka vi representerar. Hon gick sedan rakt på sak och klargjorde att Attention efterfrågat statistik på barn och unga som befinner sig i problematisk skolfrånvaro i många år nu. Lotta Edholm höll med om att det är brådskande.  

– Jag tycker egentligen att det är konstigt att vi inte har nationell frånvarostatistik på plats sedan länge. Vi har ju skolplikt, så skolorna är tvungna att rapportera in. Så varför det är så svårt att få till det på nationell nivå får jag inga riktigt bra svar på. Utredningen får lite längre tid för vi har behövt tillsätta en jurist på grund av alla avvägningar, men vi hoppas den är klar innan årets slut, sa Lotta Edholm.  

Presentation av rapporten 

Susanne Berneklint, projektledare för ”Vägen tillbaka”, presenterade sedan delar av innehållet i rapporten ”Vägen tillbaka – från skolfrånvaro till skolnärvaro”. Skolministern antecknade och lyssnade uppmärksamt och ställde en del frågor. Vi uppehöll oss en stund vid just vikten av tidiga insatser och att många får stödinsatser alldeles för sent. Lotta Edholm hade också uppmärksammat detta och trodde ”administrativa flaskhalsar” kan vara en orsak till att detta sker. 

– Det finns nog en tendens att man inte sätter in särskilt stöd för att det kräver en enorm byråkrati. Man sätter nog hellre in extra anpassningar i stället. De kan nog vara rätt dåligt vetenskapligt förankrade skulle jag tro. Man måste hitta ett system där tidiga insatser blir mer naturligt. Kunde man skära bort den här byråkratidelen skulle man komma långt. Allt i samhället idag måste skrivas ner. Vi ska ju tillsätta en utredning nu om lärarnas administrativa börda för att se hur vi kan förenkla, sa hon. 

Lotta Edholm uttryckte också behovet av fler speciallärare i skolan och fler anpassade undervisningsgrupper integrerade i vanliga skolan. 

Vill få till en förändring 

När Lotta Edholm hört projektledarens presentation och bläddrat lite i rapporten, så var hennes upplevelse att vi för fram värdefull fakta som politikerna kommer ha användning för framöver. 

– Rent spontant så känner jag igen så otroligt mycket och framför allt oförmågan att sätta in tidiga insatser som är i det närmaste obegripligt med tanke på allt vi vet. Att försöka hitta kärnan i det, så att vi kan göra något åt det känns som en otroligt viktig uppgift, avslutar Lotta Edholm. 

Text & foto: Nina Norén