I webbinariet “NPF i förskolan – hur får vi det att fungera?” belyser vi hur förskolor kan möta barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Vi presenterar insikter från Attentions rapport Vissa pedagoger är riktiga stjärnor, vissa verkar inte förstå alls och delar satsningar inom området och goda exempel på stöd och anpassningar från verksamheter.
Förskolan spelar en viktig roll i alla barns utveckling. Men många föräldrar till barn med NPF upplever oro över förskolans kunskap och möjligheter att kunna möta barnets olika behov och ge det stöd och de anpassningar som behövs.
Webbinariet presenterar Riksförbundet Attentions arvsfondsprojekt Förskolelyftet och resultat från rapporten “Vissa pedagoger är riktiga stjärnor, vissa verkar inte förstå alls”, som handlar om hur föräldrar till barn med NPF upplever situationen i förskolan. Under webbinariet lyfts också några satsningar på området och goda exempel från olika verksamheter fram.
Webbinariet vänder sig till förskolepersonal som möter dessa barn i verksamheten samt till vårdnadshavare.
Medverkande: Matilda Berglund Calais, intressepolitisk utredare Rikförbundet Attention, Malin Eriksson, projektledare Förskolelyftet Riksförbundet Attention, Lena Samuelsson, specialpedagog och rådgivare på SPSM, Malin Gren Landell, psykolog och författare, Helen Rannby, rektor Heby kommun