Idag den 12 december kl. 12:00 öppnar Hjälplinjen. Detta är en ny nationell stödlinje för psykisk hälsa och suicidprevention som drivs av Region Stockholm med stöd från Folkhälsomyndigheten. Hjälplinjen erbjuder professionellt, anonymt och kostnadsfritt stöd för vuxna som befinner sig i en svår livssituation, i kris och som upplever olika former av psykiska besvär
Tjänsten är tillgänglig via nätet och telefon och är öppen dygnet runt, året om. Stödet ges främst på svenska, men vid behov kan stöd ges på andra språk via tolk. Hjälplinjen ska fungera som ett komplement till civilsamhällets medmänskliga stöd och hälso- och sjukvårdens ordinarie insatser.
Vilka vänder sig Hjälplinjen till?
Hjälplinjen vänder sig till vuxna personer över 18 år i Sverige som söker stöd för sitt eget psykiska mående samt till dess anhöriga.
De som kontaktar oss kan vara personer som:
• går igenom en kris och behöver stöd för att bearbeta sina upplevelser
• har tankar och planer på självmord
• befinner sig i en svår livssituation eller genomgår en livsförändring som påverkar deras psykiska hälsa negativt
• upplever psykiska besvär såsom oro, ångest, nedstämdhet, trötthet, självskadebeteende och sömnsvårigheter
• är anhöriga till en person med psykisk ohälsa och som söker stöd för att stödja sina närstående och att ta hand om sig själva.
Personer som är i akut behov av hjälp uppmuntras och stöttas att ta kontakt med psykiatrisk akutvård eller 112. Hjälplinjen har ett nära samarbete med 112.
Hjälplinjen nås via telefon på nummer 90390 eller via nätet på hjalplinjen.se.