Utredningen Förbättrat stöd i skolan föreslår att extra anpassningar tas bort och att fokus flyttas till särskilt stöd i mindre grupper. Riksförbundet Attention varnar för att detta riskerar att fördröja eller försvåra stödet för elever med NPF och efterlyser istället satsningar på tillgängliga lärmiljöer och ökad kunskap i skolan.
Vi är är kritiska till flera av förslagen i utredningen Förbättrat stöd i skolan (SOU 2025:44). Framför allt vill vi varna för konsekvenserna av att ta bort bestämmelserna om extra anpassningar. Detta kan leda till att elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) inte får det stöd de behöver i tid.
Samtidigt välkomnar vi förslag som tydliggör att elevens behov – inte skolans organisation – ska styra stödinsatser, samt att särskilt stöd ges snabbare. Vi betonar vikten av tillgängliga lärmiljöer och efterlyser högre kompetens om NPF i skolan.
”Inkludering och särskilt stöd måste fungera tillsammans. Att avskaffa extra anpassningar utan att först säkra alternativt stöd är ett högriskprojekt”, säger Ann-Kristin Sandberg, intressepolitisk sakkunnig.