På landsbygden utanför Göteborg ligger föräldrakooperativet Bybarna. I en röd villa omgiven av en blomstrande trädgård skapas en varm och omsorgsfull förskolemiljö där barnens behov av vila står i centrum.
– Vi tänker att här ska hela dagen erbjuda återhämtning på något sätt, säger förskolepedagogen Maria Svensson.
Flera barn tillbringar långa dagar på förskolan, eftersom föräldrarna pendlar in till Göteborg. Att enbart vila i samband med lunchen är inte tillräckligt, därför har pedagogerna infört små, återkommande pauser under hela dagen. I varje rum, både inne och ute, finns naturliga zoner för lugn och återhämtning.

Lösningar som tillgodoser barnens behov
Alla barn återhämtar sig på olika sätt och vissa barn är känsligare än andra.
– De kan ha en NPF-variation eller på något annat sätt behöva mer lugn och ro. De här barnen är såklart de som inspirerat oss att jobba så här, men det är en fördel för alla – både barnen och personalen, säger Maria.
Förskolan är fylld av smarta men ändå enkla lösningar för att tillgodose barnens behov. De som rör sig mycket erbjuds natur- och hinderbanor, medan barn som föredrar lugn kan dra sig undan till avskilda hörn. På förskolan är det också viktigt att kunna erbjuda miljöer där de stora och små barnen inte alltid är tillsammans. Att göra om förskolan skedde inte över en natt, utan har varit en lång process som fortfarande pågår.
– Förändringar behöver inte vara omfattande för att ge resultat. Vi tar små steg. Vi har jobbat länge och därför syns det. Men ta små steg, för alla små steg gör skillnad, säger Maria.
Ett besök hos föräldrakooperativet Bybarna
Mer om tillgänglighet och förskolor
Attentions projekt Förskolelyftet utvecklar kunskapsmaterial som hjälper förskolor att bli mer tillgängliga för alla barn, även för dem med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Vi tror att förebyggande arbete och tidiga insatser i förskolan kan vara avgörande för många barns fortsatta utveckling i skolan.