Här hittar du vanliga frågor och svar om medlemsregistret, medlemsaktiviteter, styrelsearbete och annat som kan vara bra att känna till för dig som är aktiv i en lokalförening.

Hittar du inte svar på din fråga här så kan du alltid kontakta Riksförbundet. Mejla till foreningsadmin@attention.se

Viktigt om medlemsregistret

Från och med måndag 25 augusti 2025 använder vi Föreningssupport som medlemsregister och inte längre ArcMember. Se mer info och länkar nedan.

Frågor om medlemsskap och medlemsregistret

Hur registrerar en enskild person och organisation ett medlemskap i Attention?

En enskild person som vill bli medlem i Attention fyller i sina uppgifter digitalt på förbundets webb, här. Man väljer att betala medlemsavgift via Swish eller med bankkort.

Även organisationer och företag registrerar sitt medlemskap på webben, här. De bli så kallade stödorganisationer hos Attention. De kan välja att betala via faktura som kommer per brev eller e-post.

Var hittar jag hjälpsidorna till Föreningssupport?

Hjälpsidorna hittar du här.

Hur loggar jag som lokalförening in i Föreningssupport?

Klicka här för att komma till medlemsregistret. Logga in genom att använda dig av din e-postadress och lösenord. Har du inget lösenord tryck på “glömt lösenord” så får du ett mejl med instruktioner för att skapa ett nytt lösenord.

Hur hittar jag medlemssidan?

Här kan du ändra kontaktuppgifter, se fakturor och mer.

Hur registrerar jag en ny användare i Föreningssupport?

Du fyller ut detta formulär och skickar det till foreningssupport@attention.se så registrerar vi på kansliet användaren. Notera att varje förening i regel kan ha max två användare, om fler behövs mejla foreningssupport@attention.se för mer info.

Hur gör vi utskick via medlemsregistret?

Här hittar du instruktioner på hur en gör utskick i medlemsregistret.

Hur lägger jag till eller tar bort styrelseroll?

Mejla till foreningsadmin@attention.se för mer info.

Hur håller jag medlemsregistret uppdaterat?

Medlemmar som inte har betalat sitt medlemskap sen efter aviseringen rensas automatiskt bort från medlemsregistret. Ni som lokalförening behöver alltså inte göra något angående detta.

En medlem vill ändra sina kontaktuppgifter, hur fungerar det?

En medlem vill byta lokalförening, vem gör det?

Se hur du gör via Föreningssupports hjälpsidor här.

Hur sker avisering av medlemsavgift?

Avisering av medlemsavgift sker i slutet av året. Vi skickar ut en ordinarie avi i första hand via mail om inte vanlig post har valts av medlemmen. Under de kommande månaderna skickas 2 påminnelser ut, en via sms och den sista via brev. De medlemmar som därefter ännu inte betalt sin medlemsavgift får därefter sina medlemskap avslutade.

Hur hanterar vi medlemsavgifter som kommer in utan OCR nummer?

Medlemsavgifter kan ibland komma in från befintliga medlemmar direkt till kansliets bankgiro utan OCR. Meddelar en medlem er som förening att detta skett, krävs en manuell hantering eftersom den inte kommer direkt in i registret. Mejla kansliet@attention.se som söker fram betalningen och ser till att betalningen registreras. Viktigt att ni uppger namn, referens och datum för inbetalningen!

Hur hanterar vi medlemsavgift som kommer in till lokalförening för redan registrerad medlem?

Om en medlem betalar sin medlemsavgift direkt till föreningens konto skickar föreningen ett mail till foreningsadmin@attention.se med uppgift om huvudmedlem, familjemedlemmar, betalningsdag och summa. Summan måste stämma med antalet personer som är medlemsanmälda. Föreningen betalar in hela summan till förbundet på bg 5316–1949 och detta registreras sedan manuellt av kansliet.

Hur hanterar vi medlemsavgift som kommer in till lokalförening för ny medlem?

Vi avråder lokalföreningarna från att ta emot inbetalningar för nya medlemmar. Be istället alltid den som är intresserad av medlemskap att registrera sig digitalt.

Frågor om medlemsaktiviteter

Är medlemmarna försäkrade när de deltar i medlemsaktiviteter?

Deltagare som drabbas av ett olycksfall vid verksamhet anordnad av Funktionsrätt Sverige eller dess medlemsförbund (t. ex. Attention), kan få ersättning genom deltagarolycksfallsförsäkringen. Läs mer

Ska vi använda Swish eller faktura när vi tar betalt för arrangemang?

Flera lokalföreningar vill kunna ta betalt vid t.ex. föreläsningar, fika eller andra evenemang. Här är två vanliga sätt att hantera det:

Swish Företag – smidigt men med viss kostnad

Föreningen kan teckna Swish Företag via sin bank. Då kopplas ett Swishnummer till föreningens konto, och deltagare kan enkelt swisha direkt.
Vanliga kostnader (kan variera beroende på bank):

  • Fast avgift: ca 40–60 kr/månad
  • Per betalning: ca 2 kr/transaktion
  • Har ni Företagspaket? Då är kostnaden ofta lägre, ca 1,50/transaktion

Fördelar med Swish är att det är smidigt för deltagarna, pengarna kommer direkt till kontot och det är lätt att hålla koll på inkomster.

Faktura eller förhandsbetalning via bankgiro – utan fasta kostnader

Alternativet till Swish är att deltagarna betalar i förväg till föreningens bankgiro eller att ni skickar en faktura per mejl.

Fördelar:

  • Inga kostnader för föreningen
  • Passar om ni bara har enstaka betalarrangemang

Att tänka på: Detta kräver att någon håller koll på inbetalningar och ni kan behöva skicka påminnelse om någon glömmer att betala. Det är viktigt att det tydligt framgår vad betalningarna gäller.

Tips: Jämför priser hos olika banker innan ni bestämmer er. Kontakta gärna en annan förening och fråga hur de hanterar betalningar.

Frågor om styrelsearbete

Underlag för att bokföra medlemsintäkterna

Som komplement till bankrapporten om insättningen kan ett verifikat skrivas, exempelvis: ”Remissa för den del av medlemsavgiften för (ange aktuellt år) som tillfaller lokalföreningen (ange belopp) för de medlemmar som tillhör lokalföreningen.”
Man kan kontrollera beloppet om man vill genom att se i föreningssupport hur många medlemmar föreningen har av vardera typ. 

Vem kan teckna avtal för föreningen?

I en ideell förening är det i regel firmatecknarna som har rätt att skriva under avtal, oavsett om det handlar om långa eller korta avtal. Firmatecknare utses av styrelsen och ska följa föreningens stadgar och de beslut som styrelsen har tagit. Styrelsen kan besluta att delegera rätten att skriva under ett visst avtal till en specifik person. För enklare och löpande avtal får man nog anse att styrelsen kan delegera uppgiften utan att ändra firmateckningen, så länge beslutet dokumenteras. Om det finns anställda i föreningen kan det också uppstå s.k. ställningsfullmakter att teckna vissa avtal för föreningen – om det i uppgifterna för den som är anställd ingår att göra det.

Kan ordföranderollen i en styrelse vara roterande?

Ja, om det är reglerat i stadgarna. Då ska det t. ex. stå där i vilken ordning rotation ska ske (t. ex. i alfabetisk ordning) och hur länge varje period ska vara. Ett alternativ är att det står att styrelsen på det konstituerande mötet beslutar om turordning och längd.

Vad kan föreningens pengar användas till?

Det är i princip upp till styrelsen att hantera inkomna medel enligt budget, på ett sätt som man bedömer ligger i medlemmarnas intresse. Kanske ligger det i medlemmarnas intresse att styrelsen ska gå en viss, enklare kurs. Och går det att få motsvarande utbildning gratis istället så ligger ju också det i medlemmarnas intresse.

När sker utbetalning av medlemsavgifter till lokalförening?

Medlemsavgifter betalas ut till föreningarna vid två tillfällen under året: i maj och i november.
Hur mycket varje förening får beror på följande:
– Föreningens medlemsantal
– Det beslut om medlemsavgift som tas på förbundsstämman

Årsmöteshandlingarna scannas in och mejlas till kansliet foreningsadmin@attention.se

Återkoppling kring medlemsaktiviteter
För att få utbetalningen i november krävs dessutom att föreningen har svarat på frågor och berättar om de medlemsaktviteter föreningen bedrivit eller planerat för under hösten. Detta sker genom en enkel återkoppling i början av hösten.

Observera att inga medel betalas ut retroaktivt, så det är viktigt att återkoppla i tid.

Frågor om webb och e-post

Vi vill ha en ny hemsida via attention.se, hur gör vi då?

Anmäl ert intresse via länken så återkommer webbansvarig inom kort. https://forening.attention.se/intresseanmalan/
Ni kan också beställa själva grundwebben först och testa själva, och senare återkomma via intresseanmälan om ni vill beställa mer hjälp. https://forening.attention.se/om-plattformen/

Vi vill byta hemsida till attention.se, hur gör vi då?

Har ni haft en annan hemsida och nu vill byta till en attention.se hemsida går det bra såklart. Skriv i intresseanmälan ovan att ni behöver hjälp med att flytta över information från en hemsida till den nya hemsidan. Det tillkommer en kostnad för detta då arbetet utförs av webbansvarig.

Vi behöver ändra kontaktuppgifter på attention.se, hur gör vi då?

Det går bra att mejla era nya uppgifter till kansliet@attention.se så ändrar vi det på hemsidan.

Hur får vi hjälp med inloggningsuppgifter till hemsidan?

Skicka ett mejl till webbsupport@attention.se så får ni hjälp vidare.

Hur skaffar vi en Attention-mejladress till föreningen?

Skicka ett mejl till webbsupport@attention.se så får ni hjälp vidare.

Hur fungerar Teams?

Allt fler möten inom föreningslivet sker idag via olika digitala plattformar såsom Teams. För att underlätta föreningarnas arbete, så har vi här satt samman en instruktion i hur teams fungerar. Läs och ladda ned instruktionerna här.