Här samlar vi information om vårt medlemsregister och annat som kan vara bra för er som lokalförening att veta.

För svar på de vanligaste frågorna, vänligen besök vår supportsida: https://attention.support/foreningshjalpen

Hur hittar jag avtalet för medlemsregister?

Du hittar det här. Fritt att ladda ned och skriva ut.

Hur registrerar en enskild person och organisation ett medlemskap i Attention?

En enskild person som vill bli medlem i Attention fyller i sina uppgifter digitalt på förbundets webb, här. Man väljer att betala medlemsavgift via Swish eller med bankkort.

Även organisationer och företag registrerar sitt medlemskap på webben, här. De bli så kallade stödorganisationer hos Attention. De kan välja att betala via faktura som kommer per brev eller e-post.

Hur loggar jag som lokalförening in i arc member?

Klicka här för att komma till medlemsregistret. Logga in genom att använda dig av din e-postadress och lösenord. Har du inget lösenord tryck på “glömt lösenord” så får du ett mejl med instruktioner för att skapa ett nytt lösenord.

Hur skriver vi ut adressetiketter?

Här hittar ni instruktioner för hur ni skriver ut adressetiketter.

Hur hittar jag min egen medlemssida?

Här kan du ändra kontaktuppgifter, se fakturor och mer.

Hur lägger jag till eller tar bort styrelseroll?

Se mer information här.

Vi vill ha en hemsida via attention.se, hur gör vi då?

Anmäl ert intresse via länken så återkommer webbansvarig inom kort. https://forening.attention.se/intresseanmalan/

Ni kan också beställa själva grundwebben först och testa själva, och senare återkomma via intresseanmälan om ni vill beställa mer hjälp. https://forening.attention.se/om-plattformen/

Vi vill byta hemsida till attention.se, hur gör vi då?

Har ni haft en annan hemsida och nu vill byta till en attention.se hemsida går det bra såklart. Skriv i intresseanmälan ovan att ni behöver hjälp med att flytta över information från en hemsida till den nya hemsidan. Det tillkommer en kostnad för detta då arbetet utförs av webbansvarig.

Hur gör vi utskick via medlemsregistret?

Här hittar du instruktioner via film klipp på olika utskick ni kan komma att behöva göra inom er lokalförening.

Vi behöver ändra kontaktuppgifter på Riks hemsida, hur gör vi då?

Det går bra att mejla nya kontaktuppgifter till info@attention.se så hjälper vi dig så snart vi kan.

GDPR för medlemmar?

Medlemmar som inte haft ett aktivt medlemskap på 36 månader rensas automatiskt bort från medlemsregistret. Ni som lokalförening behöver alltså inte göra något angående detta.

Hur fungerar Teams?

Allt fler möten inom föreningslivet sker idag via olika digitala plattformar såsom Teams. För att underlätta föreningarnas arbete, så har vi här satt samman en instruktion i hur teams fungerar.

Läs och ladda ned instruktionerna här

En medlem vill ändra sina kontaktuppgifter, hur fungerar det?

Vi rekommenderar alltid att i första hand be befintliga medlemmar att själva gå in via Mina Sidor och ändra sina uppgifter direkt i medlemsregistret. Såhär gör de:

  1. Gå till attention.se och “Min Sida” uppe i högra hörnet.
  2. Logga in med sin e-postadress (den de använde vid registrering av medlemskap) och lösenord de skapat.
  3. Saknar de lösenord, väljer de “Glömt Lösenord” och följer vidare instruktioner.

Vid behov kan föreningens gruppadministratör hjälpa till att administrera ändringar kring vissa personuppgifter eller adress i registret. Detta görs under medlemmens individuppgifter.

En medlem vill byta lokalförening, vem gör det?

Vid byte av lokalförening kontaktas alltid kansliet på info@attention.se

Hur sker avisering av medlemsavgift?

Avisering av medlemsavgift sker i början av året. Vi skickar ut en ordinarie avi i första hand via mail om inget annat valts enskilt av medlemmen. Under de kommande månaderna skickas 2 påminnelser ut, en via sms och den sista via brev. De medlemmar som därefter ännu inte betalt sin medlemsavgift får därefter sina medlemskap avslutade.

Hur hanterar vi medlemsavgifter som kommer in utan OCR nummer?

Medlemsavgifter kan ibland komma in från befintliga medlemmar direkt till kansliets bankgiro utan OCR. Meddelar en medlem er som förening att detta skett, krävs en manuell hantering eftersom den inte kommer direkt in i registret. Mejla info@attention.se som söker fram betalningen och ser till att betalningen registreras.

Hur hanterar vi medlemsavgift som kommer in till lokalförening för redan registrerad medlem?

Om en medlem betalar sin medlemsavgift direkt till föreningens konto måste föreningen skicka ett mail till info@attention.se med uppgift om huvudmedlem, familjemedlemmar, betalningsdag och summa. Summan måste stämma med antalet personer som är medlemsanmälda. Föreningen betalar in hela summan till förbundet på bg 5316–1949 och detta registreras sedan manuellt av kansliet.

Hur hanterar vi medlemsavgift som kommer in till lokalförening för ny medlem?

Vi avråder lokalföreningarna från att ta emot inbetalningar för nya medlemmar. Be istället alltid den som är intresserad av medlemskap att registrera sig digitalt.

När sker utbetalning av medlemsavgifter till lokalförening?

Utbetalning av medlemsavgifter till lokalföreningarna sker vid två olika tillfällen under året. Den första sker under mars och den andra sker i oktober. Medlemsavgiften är 240 kr/huvudmedlem och 60 kr/familjemedlem. Avgiften för stödmedlemskap är 400 kr. Fördelningen av de olika avgifterna är 50/50 mellan Riks och lokalförening. För att få vårens utbetalning av medlemsavgifter behöver era årsmöteshandlingar skickas in till kansliet på info@attention.se  senast den 30/4 varje år.