Från frånvaro till närvaro – Hur får vi en likvärdig skola för alla elever?
Funktionsnedsättning utgör en riskfaktor för frånvaro. Orsaken anser många elever beror på bristande anpassning av undervisningen och skolsituationen. Kan vi få fler elever att närvara i skolan och uppnå kunskapsmålen om vi ser till att skolan också har rätt kompetens och hjälpmedel?
Skolinspektionen har i anmälningsärenden som rör omfattande frånvaro uppmärksammat en överrepresentation av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Välkommen att stanna kvar efter samtalet.
Arrangör
Sveriges Arbetsterapeuter, Attention, Autism- och Aspergerförbundet
Medverkande
Ida Kåhlin, Förbundsordförande, Sveriges Arbetsterapeuter
Anna Ekström, Gymnasie- och kunskapslyftsminister, Utbildningsdepartementet
Matz Nilsson, Förbundsordförande, Sveriges Skolledarförbund
Julia Lindh, Förbundsordförande, Sveriges Elevråd SVEA
Mikaela Munkholm, Universitetslektor, Linköpings universitet
Annica Nilsson, Intressepolitisk ombudsman, Attention
Agneta Söder, Ombudsman, Autism- och Aspbergerförbundet
Plats
Birgers gränd 7, trädgård med ingång från Almedalen, ideella trädgården