Riksförbundet Attention påbörjade under hösten 2024 ett projekt för att förbättra stödet till barn på fritidshem. Målet för projektet är att utveckla och förbättra tillgängligheten i fritidshem för med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar såsom adhd och autism. Genom projektet vi bidra till mer anpassat och inkluderande arbetssätt, så att dessa barn kan ta del av den sociala och personliga utveckling som fritids ska kunna erbjuda. Projektet finansieras av Allmänna Arvsfonden och pågår i 3 år.

Faktablad om projektet

Läs och ladda ner vårt faktablad om projektet Fritidslyftet som startades under hösten 2024.

Läs här!

Projektets bakgrund

Attention har under många år arbetat med att förbättra situationen för elever med NPF i skolan och har tagit fram metoder, material och utbildningar som riktar sig till elever och skolpersonal. Däremot har vi inte tidigare haft möjlighet att göra det specifikt för den verksamhet som bedrivs på fritidshemmen. Via våra medlemskontakter vet vi dock att det finns ett behov av att tillgängliggöra verksamhets där för barn med utmaningar såsom en NPF-diagnos.

Många av våra barn har utmaningar som påverkar deras möjlighet att delta på fritids och få den sociala träning som de så väl behöver. Att personalen har kunskap om hur man kan stödja barnet förmåga till socialt samspel har stor betydelse för att skapa fungerande relationer till andra barn men också till föräldrarna och andra vuxna. Med detta projekt vill vi motverka utanförskap och stärka barnen i det sociala samspelet och öka deras möjligheter att kunna delta på fritids utifrån sina egna förutsättningar.

Projektets målgrupp & syfte

Målgrupp för projektet är barn som omfattas av rätten till fritidshem, det vill säga barn mellan sex och tio år med NPF-diagnoser. Sekundär målgrupp är föräldrar och personal som arbetar inom fritidshemmet.

Syftet med projektet är att fler barn med NPF ska kunna vara på fritids och få rätt anpassat stöd i att utveckla både sina fritidsintressen och sin sociala förmåga. Vidare vill vi med detta projekt  öka förståelsen för vilka anpassningar som barn med NPF behöver för att kunna delta i fritids och utveckla idéer till nya arbetssätt som ökar tillgängligheten och ta fram strategier som möjliggör en förändring.

Metoden vi kommer använda oss av

Ett viktigt arbetssätt i våra projekt är att lyssna till vad de berörda, i detta fall barnens egna berättelser om svårigheter och vad som fungerar bra respektive mindre bra på fritidshemmen. Vi kommer också att arbeta tillsammans med en expertgrupp med representanter för målgruppen och en referensgrupp med sakkunniga med bred förankring i verksamheten och andra utvecklingsintresserade. Vi kommer att kartlägga, konkretisera och dokumentera olika situationer på fritids som ofta innebär utmaningar bland annat genom fysiska skyddsronder för att fånga upp utmaningar i den fysiska, kognitiva och psykosociala miljön. På basis av detta kommer vi att ta fram material och utbildning som är verksamhetsnära och erbjuda workshops, konferenser, webbinarier för spridning. Det material och arbetsmetoder som utarbetas kommer leva kvar i både Attentions ordinarie verksamhet och genom våra samarbetspartners. Material och utbildning ska samlas i ett “tillgänglighetspaket ” och kommer finnas digitalt och vara lätta att komma åt för barn, föräldrar, våra lokalföreningar och andra intresserade.

Projektets samarbetspartners

I detta projekt samverkar vi bland annat med Sveriges Lärare, SPSM, Linnéuniversitetet och flera fritidshem

Kontakt: Anki Sandberg, tfn 070-717 40 25

E-post: anki.sandberg@attention.se