Datorkille med mobil i handen FOTO: JOHNÉR

Lär dig hantera Medlemsregistret

Här publicerar Attention instruktionsfilmer och texter som berättar hur du kan hantera vårt nya medlemsregister, göra utskick genom Mailchimp mm.

Vi presenterar här en rad instruktionsfilmer för dig som vill ha lite mer hjälp att komma igång med hanteringen av medlemsregistret och våra funktioner. Vi kompletterar efterhand med nya filmer. Ett tips: använd gärna mobilen för att titta på instruktionerna, samtidigt som du sitter vid datorn. Är det någon annan funktion du undrar över? Kontakta oss.

 

INNEHÅLL – Instruktionsfilmer för Attentions medlemsregister

#1. Inloggning
Hur loggar jag in? Hur skapar jag en inloggning första gången jag loggar in?

#2. Ändra grunduppgifter
Hur ändrar jag min adress, mitt lösenord och mina andra grunduppgifter?

#3. Konto och betalning
Hur ser jag om jag har betalat min medlemsavgift och hur betalar jag den?

#4. Medlemssida
Hur hanterar jag

 

#1. Inloggning – Hur loggar jag in? Hur skapar jag en inloggning första gången jag loggar in?

 

Så här loggar du in:
1. Klicka på ”logga in” i över högra hörnet på Attentions hemsida attention.se
2. Klicka på ”Logga in i medlemsregistret”
3. Skriv in din E-postadress i rutan ”E-post” (den adress du använde när du skapade din login).
4. Skriv in ditt lösenord i rutan ”Lösenord”.
5. Klicka på knappen ”Logga in”.

Om du inte kommer in kanske du inte har en login. Då gör du så här för att skapa en:
1. Klicka på ”Glömt lösenord”.
2. Skriv in din E-postadress i rutan ”E-post”.
3. Klicka rutan ”Ok”.
4. Nu kommer du att få ett mejl skickat till din e-postadress får det står hur du ska göra för att bekräfta din inloggning.

 

#2. Grunduppgifter – Hur ändrar jag min adress, mitt lösenord och mina andra grunduppgifter?

 



Så här gör du:
1. Klicka på ”Redigera”.
2. Ändra de uppgifter du vill ändra och klicka sen på knappen ”Spara”.
3. För att ändra adress klickar du först på ”Adress”, ändrar din adress och klickar sen på knappen ”Spara”.
4. För att ändra lösenord: Klicka på ”Ändra lösenord”, skriv in ditt nya lösenord och klicka sen på knappen ”Ok”.

#3. Konto och betalning – Hur ser jag om jag har betalat medlemsavgift och hur betalar jag den?

 

Kolla kontot/betala faktura
1. Klicka på ”MINA FAKTUROR” i spalten längst till höger.
2. Om det finns obetalda fakturor står deras summerade belopp i röd text på raden ”Kvar att betala”.
3. Välj den faktura du vill betala genom att klicka på knappen ”Välj” direkt under.
4. Klicka på knappen ”Betala”.
5. Välj betalningssätt i det nya fönster som öppnas.

För Swish
a) Klicka på knappen ”Swish”.
b) Fyll i det mobilnummer som är kopplat till Swish.
c) Klicka på knappen ”Starta betalningen i Swish”.
d) Nu startar du Swish-appen i t ex din mobil.
e) Godkänn betalningen där.

#4. Medlemslista – Hur får jag fram och visar listan över min förenings medlemmar?

Så här gör du:
1. Om du inte ser menyn när du loggat in på er medlemssida, tryck då på menyknappen.
2. Klicka på rubriken “Min Förening” och välj sedan “Medlemslista”. Du får då upp alla medlemmar i er förening. Längst ner till vänster i listan ser du det totala antalet medlemmar.
3. Vill du bara få fram t ex antal huvudmedlemmar, skriv då “huvudmedlem” i översta fältet under rubriken “Medlemstyp”.
4. Vill du få medlemsnumren i ordning, klicka på rubriken “Medlemsnr”.
5. Alla dessa fält är sökfält där du kan söka på det innehåll som skall finnas i varje kolumn, t ex namn eller e-post.

#5.Skapa och skicka ett nyhetsbrev med Mailchimp

 

Så här gör du:
1. Klicka “Create”.
2. Klicka “Email”.
3. Klicka “Regular” om det inte redan är markerat
4. Döp ditt mejl till något för att hålla reda på det (bara du ser det här namnet).
5. Klicka “Begin”.
6. Sen väljer du utskickslista genom att först klicka “Add recipients”. Då kommer ett listval upp och här väljer du din utskickslista.
7. Klicka “All subscribers on list”
8. Klicka Save.
9. Klicka “Edit from” för att ange vem mejlet kommer ifrån, om du inte vill ha det som står förvalt.
10. Klicka “Add subject” och skriv mejlets ämne samt underrubrik.
11. Klicka “Save”.
12. Klicka “Design Email”
13. Under “Saved Templates” hittar du er nyhetsbrevmall. Klicka på den.
14. Klicka “Content”
15. Lägg in er logga om den inte redan ligger där genom att klicka på nuvarande logga och sedan klicka “Replace”.
16. Här kan du släppa bilder, t ex er logga, så ersätter den befintlig logga.
16. Lägg in dina texter och ev. bilder.
17. Klistrar du in text från ett annat program kan du behöva markera det inklistrade och klicka “Radera formatering”.
18. När du är klar går du till “Preview and Test” och väljer “Enter preview mode”. Kolla så att allt ser bra ut för både dator och mobil.
19. Gå tillbaka till “Preview and Test” och välj “Send a test email” och skicka brevet till dig själv genom att skriva in din epostadress och klicka “Send test”. Kolla sen att mailet blev bra när du fått det, kolla länkarna t ex.
20. Skicka till sist brevet genom att klicka “Save & Close” och sedan “Send”.
21. Klicka till sist “Send now”.


Dela detta: