Fördelar med arbetsterapeuter i skolan

Utomlands är det vanligt att arbetsterapeuter arbetar direkt i skolmiljön. I Sverige är det däremot väldigt ovanligt. Ett tiotal kommuner i landet har förstått vinsten med att ha arbetsterapeuter i skolan – Halmstad är en av dem. Vad kan ett arbetsterapeutiskt perspektiv tillföra skolan och hur kan det komplettera elevhälsan? Vi åkte till Halmstad och träffade arbetsterapeuterna Aki Gouliaveras och Ingrid Andersson och en av eleverna för att få veta mer.

arbetsteraputerArbetsterapeuten Ingrid möter oss i foajén på Sannarspgymnasiet i Halmstad. Hon välkomnar oss varmt och visar oss vägen till hennes kontor. Kontrasten mellan den lite opersonliga och steniga skolbyggnaden och Ingrids ”kryp- in” är slående. Det är personligt inrett med fåtöljer, färgstarka kuddar, ljuslyktor och ljusslingor. På väggen hänger det ett stort tyg med graffitimönster. På bordet står ett fat fullt med olika antistress- hjälpmedel. Här mår man gott av att vara.

Eleverna uppskattar arbetsterapeuternas stöd

Ingrids arbetsterapeutkollega Aki och en elev på skolan (som vill vara anonym) droppar in i rummet. Vi väljer i den här texten att kalla eleven för Jasmin. Hon slår sig hemtamt ner på en av stolarna. Ingrid berättar att Jasmin går i trean, men har haft en krokig skolgång bakom sig. Hon har ingen NPF-diagnos men har en hel del svårigheter som tangerar.

– Jag har ofta jättesvårt att koncentrera mig i klassrummet, särskilt om det är stökigt. Att läraren håller en bra struktur är också viktigt för mig, annars tappar jag bort mig helt och skjuter på det jag ska göra. Att sedan också komma ihåg alla läxor och inlämningsdatum utanför skolan är ju helt kört för mig, suckar Jasmin.

När Ingrid träffade Jasmin var hon ordentligt skoltrött och hade haft ett studieuppehåll. Ingrid lade pusslet krig henne och insåg gaska snart att hon är en ambitiös tjej.

– Det gäller att hon får rätt förutsättningar i klassrummet. Att hon kanske får sitta långt fram i klassrummet, att klasskompisarna håller sig lugna och att läraren har en strukturerad undervisning. När detta klaffar absorberar hon verkligen kunskap och har lätt att lära. När det inte klaffar blir hon låst och handlingsförlamad, berättar Ingrid.

Elevens delaktighet en förutsättning

Ingrid och Jasmin upprättade tillsammans en handlingsplan mycket utifrån Jasmins egna tankar och idéer. Två gånger i veckan har de träffats sedan dess och mycket av tiden viker de åt att planera hennes studier tillsammans. Ingrid skickar SMS till Jasmin inför inlämningar. Ingrid har också lyckats vända hennes motstånd till att använda paddan i skolarbetet.

– Jag var lite anti- paddan i början. Det kändes jobbigt att lägga energi på att lära mig hur den fungerade. Ingrid gav mig extra stöd att komma igång och nu funkar ju paddan jättebra! säger Jasmin.

Jasmin har verkligen haft tur att just hennes skola valde att satsa på att anställa arbetsterapeuter. Utan Ingrid är hon övertygad om att hon gått en helt annan framtid till mötes.

– Hade inte Ingrid gett mig det här stödet så hade jag skitit i det och gett upp. Jag var ju på väg att hoppa av skolan, säger Jasmin.

De tillför ett annat perspektiv

Innan Jasmin lämnar intervjun stoppar Ingrid med henne en smörgås och säger åt henne att gå hem och vila ordentligt efter dagens alla anspänningar. Att även ta in hur eleven mår och tar hand om sig själv utanför skolan är ett perspektiv som de som arbetsterapeuter tycker är jätteviktigt. Det är också ett helhetsperspektiv som ofta inte finns i den vanliga elevhälsan.

– Jag tycker absolut att vi ser helheten på ett annat sätt. Vi pratar ofta om att eleverna måste ha en vettig aktivitetsbalans under hela dygnet. Vi kan hjälpa eleverna att identifiera när de har mest energi att plugga, när de borde vila och så vidare. Vi väger också in deras hemmamiljö, den är jätteviktig. Vi blir ett komplement till det som redan finns i skolan, som sakandes förut, säger Aki.

Aki och Ingrid känner att eleverna uppskattar deras närvaro på skolan väldigt mycket. De har byggt upp fina relationer. I alla samtalen med eleverna är de alltid noga med bemötandet. De lägger inte in egna värderingar eller pekpinnar.

– De ser oss nog lite som ”ofarliga”. Vi är inga lärare som sätter betyg, utan de kan känna att det bara är att knacka på dörren och komma in och prata en stund. Vi har dessutom utrymme att ge lite extra tid och sitta ner och prata. De känner att vi är intresserade av att höra hur de upplever sin situation, säger Ingrid.

Hjälpmedel i skolan

En annan uppskattad insats som arbetsterapeuterna kan ge direkt i skolan är hjälpmedel. Elever på de här skolorna slipper att ta den ibland krångliga vägen via habiliteringen. Istället kan Aki och Ingrid prova ut och förskriva hjälpmedlen direkt i skolan. På Ingrids rum finns tyngdtäcken för utprovning vilket är mycket uppskattat. De har också köpt in en klassuppsättning med bolldynor som de ibland låter hela klasser prova. Ingrid och Aki har också ibland fått vara med och möblera klassrum där många elever har särskilda behov. Det kan vara allt från specialanpassade stolar, röstförstärkare till avskärmande fåtöljer.
Ibland agerar Ingrid och Aki hjälpmedel själva och hjälper elever sortera i skåpen, strukturera upp mappar och färgmarkera böcker och scheman. Ett av de bästa hjälpmedlen som används idag på Ingrids skola är ”paddan”.

– Jag tycker man ska göra det så enkelt som möjligt med ”paddan” och inte hålla på med en massa extra appar och så. Standardkalendern som finns är ju jättebra. Det är ett bra sätt att få påminnelser och hålla koll. Det är jättebra att de får alla saker samlade och inte behöver hålla koll på stenciler. De kan fota tavlan för att få med sig anteckningar och det bästa av allt är att nästan alltid kommer ihåg att ta med den! säger Ingrid.

Text: Nina Norén

Dela detta: