Elevassistenten Martin är betydelsefull

– Att tro på eleverna och hjälpa dem att kämpa på, det är jätteviktigt. För med rätt stöd kommer alla att klara det. Det gäller bara att hitta det stödet.

martina_elevassistent_skolportalPå väg genom korridoren är det många elever som hälsar på Martin, som ofta stannar upp. För att småprata lite med några elever, och kanske passa på att påminna dem om någon inlämningsuppgift.

– Jag försöker vara en trygg vuxen som de kan vända sig till, och jag jobbar mycket för att bygga upp förtroende och en bra kontakt med eleverna. Jag sätter inte betyg och bestämmer inte på samma sätt som lärarna. Så ibland kan det nog vara lättare för eleverna att prata med mig, och de ska känna att de kan komma till mig om de vill.

Spindeln i nätet

Man kan lätt få intrycket av att Martin är en spindel i ett stort nät med många trådar att hålla reda på. Eller kanske snarare en bläckfisk med armar nog att göra flera personers jobb på samma gång.

-Mitt jobb innebär många olika saker. Jag hjälper till på lektioner, arbetar nära eleverna, håller reda på vad de gör i alla olika ämnen. Jag har ofta kontakt med deras föräldrar också. Så det är mycket att ha koll på, och ibland skulle jag behöva vara på flera ställen samtidigt!

Martin har jobbat som elevassistent i 9 år, och kontakten med ungdomarna tycker han är det allra bästa.

– Det låter som ett standardsvar, men det är verkligen så! När man ser att ens arbete gör skillnad och får bra respons från eleverna, då känner man att det man gör är viktigt. Elever med NPF behöver någon på skolan som förstår deras problematik, och som kan stötta dem. När de själva känner att allt går jättedåligt, då är det viktigt att peppa dem och ge dem känslan av att det kommer gå bra, även om det är svårt.

Förståelsen är allra viktigast

Att det finns förståelse för elever med NPF, och att skolan arbetar aktivt för deras stöd, är något som Martin återkommer till flera gånger.

-Det är jätteviktigt med en ledning som styr åt rätt håll. Som vill jobba med det här och tycker att det är viktigt. På Källbrinksskolan testar vi ofta nya lösningar, till exempel att färgkoda scheman. Vi använder också mycket tekniska hjälpmedel, de finns tillgängliga i alla klassrum. Och alla på skolan borde ha utbildning om NPF! Redan som en del i lärarutbildningen, tycker jag.

Martin pratar engagerat om sitt arbete och sina elever. Han har många tankar kring en bra skola för elever med NPF, och det märks tydligt att han arbetar hårt för hans elever ska klara skolan så bra som möjligt. Innan vi avslutar intervjun vill han göra en sista kommentar. Han kommer att tänka på kontakten mellan elever, dem som har NPF och dem utan någon funktionsnedsättning.

-Elever utan NPF har en helt annan inställning nu, jag ser en stor skillnad jämfört med för några år sedan. Vi har flera elever här som har berättat väldigt öppet om sin NPF, och andra elever har en mycket större förståelse numera.

Text: Karin Forsberg


Dela detta: