För många barn med NPF är skolan inte en trygg plats – utan en kamp. Trots att alla har rätt till stöd och anpassningar brister det ofta fortfarande i bemötande, kunskap och resurser.

Med årets skolkampanj vill Attention visa hur skolan kan bli mer tillgänglig för elever med NPF – och varför det är nödvändigt. För när fler får rätt stöd från början, mår fler bättre och fler får chans att lyckas.

ÅRETS SKOLRAPPORT

Läs skolrapporten

Webbinarium om rapporten

Utdrag ur rapporten

TRIVSEL

I skolenkäten uppger 42 procent av vårdnadshavarna att deras barn trivs dåligt eller mycket dåligt i skolan.

SKOLFRÅNVARO

I skolenkäten uppger 77 procent av vårdnadshavarna att deras barn har skolfrånvaro kopplad till sin funktionsnedsättning.

GYMNASIEBEHÖRIGHET

I skolenkäten uppger 56 procent av föräldrar att deras barn inte kommer nå gymnasiebehörighet och därför inte kan antas till ett nationellt program.

Artiklar som publiceras under skolkampanjen

Anmälde skolan till skolinspektionen och fick rätt

Efter flera år av uteblivet stöd och bristande ansvarstagande från skolan valde trebarnsmamman Malin Danell att göra det som många föräldrar drar sig för –att anmäla skolan till Skolinspektionen. Till slut fick hon rätt.

Eric Donell: Vad händer med barnen som inte orkar?

När jag var liten kallade de det “svårt att sitta still”. Någon sa att jag var känslig, någon annan att jag var lat. Ingen nämnde Tourette eller adhd. Begreppen var inte i bruk. Men jag minns känslan av att inte passa in, att behöva kämpa mer än andra för något som verkade gå lätt för dem.

NPF-elever slås ut ur skolan enligt Attentions nya rapport

I varje klass går i snitt tre barn med NPF, men skolan är inte anpassad för dem. Riksförbundet Attentions rapport visar att åtta av tio har frånvaro på grund av sin funktionsnedsättning och att minst 36 procent inte får betyg i grundskolans kärnämnen.

”När vuxna pressar backar unga in i isolering”

Sandra Larsen stöttar unga med NPF mot självständighet. Med egna erfarenheter som förälder och yrkesperson lotsar hon elever vidare – bort från frustration och in i framtiden.

Autistiska pedagogen om fri lek, intryckspromenad och höststart

Förskolläraren Linnéa Klingberg använder sitt autistiska funktionssätt som styrka i mötet med barnen. Hon ser tidigt vad som skapar oro – särskilt vid fri lek och vid lämning och hämtning.

Resurspedagogen med egen erfarenhet

Elliot Fridolf fick hjälp och stöd av resurspedagoger från lågstadiet till nian. I gymnasiet gick han på en skola anpassad för elever med NPF. Som 21-åring arbetar han själv som resurspedagog och kan relatera till många elevers utmaningar.

Ånge kommun satsar långsiktigt på att höja kunskapsnivån om NPF

När Ånge kommun började analysera behoven inom förskola och skola stod en sak klart: många frågor rörde NPF. Det blev starten på en långsiktig satsning som idag genomsyrar hela utbildningskedjan – från förskola till vuxenutbildning.