På den här sidan har vi samlat de ungas egna upplevelser av att befinna/ha befunnit sig i problematisk skolfrånvaro. Vad hade de behövt för att undvika hamna där? Vad behövde de för att komma tillbaka?

Personliga intervjuer

Ture har fått livets första betyg 

I tv-programmet Uppdrag Granskning skildrades tre familjers kamp med skolsystemet, barnens mående och diagnoserna. Ture var en av de medverkande, ett av barnen som inte kunde vistas i skolmiljön. Han har adhd, dyslexi och ångest och har inte haft en fungerande skolgång – förrän nu.

Nellys återgång till skolan efter frånvaron

En ständig känsla av att vara missförstådd, långa genomgångar, förändringar i högstadiet och jakten på paus ledde fram till Nellys skolfrånvaro i åttan. Hon återvände efter en termins frånvaro till en gemenskap där hon aldrig mer kände sig utsatt och utanför.

”Skolan behöver först och främst lyssna”

I sexan och sjuan var Izabelle i princip alltid arg i skolan. Hon argumenterade högljutt med lärarna och började bry sig mindre och mindre om skolan. Skolresultaten rasade och frånvaron eskalerade. I sjuan slutade hon gå helt till skolan.

”Utan Maria så hade det faktiskt inte gått”

Anna Mattsson kontaktar Attentions tidningsredaktör med en tydlig mission: hon vill hylla sin dotters mentor Maria Jonsson. Maria som enligt Anna gjort att dottern Melissa i perioder överhuvudtaget orkat vara i skolan. Maria som har sett Melissa när ingen annan gjort det. Som kommit fram och fångat in när Melissa riskerat att försvinna in i ett hörn med klasskamrater som syns mer, hörs mer. 

”Mitt problem var skolmiljön”

Anna var knappt i skolan under högstadiet. Dagarna hon närvarade minns hon ångestattackerna och kampen för att skärma av med hjälp av lugg och luvtröja, hörlurar och en önskan om att få läsa inne på rasten. I efterhand önskar Anna att skolan lyssnat mer på henne och gjort mer individuella anpassningar så hon klarat av skolmiljön bättre.

Mea 15 år: “Efter sommarlovet i 6:an kom jag aldrig tillbaka”

Mea 15 år har inte haft en fungerande skolgång på 1,5 år. I vårt samtal med Mea berättar hon vad som gick snett i skolan, hur det är att vara hemma och hur hon ser på framtiden.


Filmer & föreläsningar

“Dom kallar oss hemmasittare” – Filmserie i fem delar

I filmserien ”Dom kallar oss hemmasittare” får vi träffa Elsa, Leonardo, Melissa och Izabelle. De har alla adhd, add eller autism och har befunnit sig i problematisk skolfrånvaro.

Del 1 – Vägen till frånvaro
Del 2 – När man mår dåligt
Del 3 – Relationer i skolan
Del 4 – Fysisk lärmiljö
Del 5 – Vägen tillbaka

Film med Elsa – “Problemet var inte jag”

I den här filmen får vi träffa Elsa som hamnat i problematisk skolfrånvaro under en lång period men som sedan kämpat sig tillbaka till skolan.

Föreläsning med Leonardo

I här föreläsningen med Leonardo delar han med sig av sina erfarenheter av att hamna i problematisk skolfrånvaro och vägen ur det. Föreläsningen är framtagen inom Attentions Arvsfonds-finansierade projekt “Vägen tillbaka” och “Vägen vidare”.

Samtal med Elsa och Elsa

Elsa och Elsa, som har medverkat i boken “Tusen tomma skolbänkar” samtalar med Vägen Tillbakas projektledare Susanne Berneklint om viktiga teman i boken och ger konkreta tips kring vad som gjort skillnad för återgång.