Goda exempel från skolan

Nellys återgång till skolan efter frånvaron

En ständig känsla av att vara missförstådd, långa genomgångar, förändringar i högstadiet och jakten på paus ledde fram till Nellys skolfrånvaro i åttan. Hon återvände efter en termins frånvaro till en gemenskap där hon aldrig mer kände sig utsatt och utanför.

Optimal fysisk lärmiljö i nybyggd skola på Öland

Färjestadens högstadium byggdes för tre år sedan. I nära samverkan mellan fastighetsägare, kommunen, arkitekter och rektorn så har man tillsammans lyckats skapa en skola där den goda fysiska lärmiljön är i centrum.  

På Falkenbergsskolan är relationer viktigast av allt

På Falkensbergskolan har de sedan länge arbetat hårt med att relationerna lärare och elev. Vi åkte dit och träffade rektorn Per-Ola och specialpedagogen Marie för att höra mer konkret om hur arbetet går till.

VR-teknik hjälper frånvarande elever tillbaka

Filip Sterving – eller “VR-pedagogen” som han kallas sociala medier – har nått stora framsteg med sitt användande av VR-teknik i skolan. På resursskolan där han arbetar ser han att närvaron bland skolfrånvarande elever har ökat. Han ser också att relationerna mellan barnen i gruppen – såväl som till honom som lärare – förbättras avsevärt.

Återvändarskolan i Växjö: ”Återgången måste få ta tid!”

För några år sedan tog Växjö kommuns politiker det viktiga beslutet om att starta en återvändarskola. Hösten 2023 välkomnandes ett tiotal elever till lokalen Tufvan på Teleborg i Växjö. Attentions tidning träffade läraren Mathias Ahrn för att få höra mer om deras upplevelser och erfarenheter nu när verksamheten pågått i snart ett läsår.

Tidig insats ska hjälpa elever att klara skolan

I Stockholms stad arbetar man med skolsociala team för att tidigt stötta elever med upprepad eller långvarig frånvaro tillbaka till en fungerande skolgång.
   – Vi försöker komma in när vi med ganska små medel kan hjälpa eleven att öka sin närvaro igen, säger Sofia Linder, samordnare för stadens arbete med skolsociala team.

Skaparverkstan – en plats för läkning

Skaparverkstan riktar sig till unga som befinner sig i skolfrånvaro i Botkyrka kommun. Verksamheten drivs av kultur- och fritidsförvaltningen i samverkan med skola och socialförvaltning.

Från ofrivillig skolfrånvaro – till frivillig närvaro i stallet

Stall Kungsgården erbjuder hälsofrämjande insatser för unga med problematisk skolfrånvaro. Här kan elevernas möten med skolpsykolog, lärare och specialpedagog äga rum i hästmiljön, i samarbete med Ekerö kommuns Närvaroteam.

TIPS-teamet i Göteborg

Skola, socialtjänst och BUP i Hisingen hade på varsitt håll länge noterat att det skett en ökning av elever som hamnat i problematisk skolfrånvaro. Det var tydligt att en helhetssyn behövdes. Sagt och gjort, så startades ”TIPS-teamet” 2019 med medel från Västra Götalandsregionen med mål att arbeta främjande och förebyggande med barn- och unga i problematisk skolfrånvaro. 

Be right back-teamet använder skolhundar

Många skolor brottas med hur de bäst kan stötta elever med eskalerande och långvarig frånvaro. I Varbergs kommun är verksamheten Be Right Back, en del av kommunens övergripande elevhälsa, helt dedikerad till att hjälpa dessa elever tillbaka till skolan. 

”Vi lyckas med alla elever vi jobbar med”

2005 fick skolresursen Joakim Karlsson möjlighet att åka och utbilda sig som coach i England. Utbildningen baserades på en modell och ett tillvägagångssätt kopplat till elever med problematisk skolgång. Väl hemma i Kungsbacka igen tog Joakim tag i sitt nya uppdrag som coach med full kraft och har alltsedan dess hjälpt hundratals elever att komma tillbaka till en fungerande skolgång.

NP-center hjälper elever tillbaka

NP-center i Norrköping arbetar med långsiktiga och individanpassade insatser till ungdomar med NPF och deras familjer. Genom att anpassa miljön, minska kraven och möta ungdomarna utifrån deras egna intressen hjälper de hemmasittande ungdomar att hitta sin egen väg tillbaka till skolan. 

Digitalt utbildningsmaterial om problematisk skolfrånvaro

Utifrån alla hundratals möten med barn, föräldrar, skolpersonal och andra yrkesverksamma projektet haft under sina projek har vi tagit fram ett utbildningsmaterial. Ämnena som berörs är fysisk lärmiljö, relationell kompetens, att främja gott mående samt samverkan mellan hem och skola. Det finns också en avslutande modul som handlar om vad man kan behöva arbeta vidare med i sin verksamhet och hur.

Lär dig mer om fysisk lärmiljö

Vägen tillbaka har tillsammans med Elevhälsokonsulenterna tagit fram ett fördjupningsmaterial med fokus på fysisk lärmiljö riktat till skolpersonal. Tillsammans med varje film medföljer också ett arbetsmaterial som med fördel kan användas gemensamt i arbetslaget efter att filmerna setts. Materialet finns tillgängligt kostnadsfritt under hela 2024.

FILMER, ARTIKLAR, FÖRELÄSNINGAR & WEBBINARIUM

Skolläkare utreder om barn kan sjukskrivas

Skolläkare Karin Kempe har sökt svar på frågan om barn kan sjukskrivas. Hon konstaterar att hela vårdkedjan för barn saknas och att det råder okunskap och otydlighet kring gällande regelverk.
Läs artikeln i Attentions webbtidning.

Relationer i skolan

Gång på gång när vi möter elever inom projektet så kommer vikten av goda relationer med skolpersonalen upp.

Linda Plantin Ewe är lektor i specialpedagogik och har forskat om just relationer och elever med NPF. I de här två filmerna får du ta del av hennes kunskap.

Utmattning bland barn och unga – riktad till skolpersonal

I den här filmen intervjuas Lars Westerström som är specialistläkare i barn – och ungdomspsykiatri. Han har mött många barn med utmattning som hamnat i problematisk skolfrånvaro under sina år i yrket.

Föreläsning om hur man förebygger skolfrånvaro

Den här föreläsningen pratar Jenny Kindgren och Susanne Berneklint om hur man kan förebygga att barn hamnar i skolfrånvaro.

/

Webbinarium om unga och utmattning

Den 29 mars 2023 anordnade Riksförbundet Attention och Magelungen gymnasium webbinariet Kan man bli utmattad när man är ung och går i skolan?. Ett webbinarium om om stress, utmattning och vilken hjälp det finns för unga idag.

Webbinarium utifrån Attentions skolrapport

I det här webbinariet presenteras resultatet från Attentions enkätrapport om oro inför skolstart som släpptes i september 2023.

Kommunikationen med vårdnadshavare

Den här föresläsningen med Therese Allvar från psykologpartners handlar om kommunikationen mellan skolan och vårdnadshavarna.

Forskning om problematisk skolfrånvaro

I den här föreläsningen berättar doktoranden Sara Linderdahl om sin forskning inom skolproblematisk skolfrånvaro.