När det pratas om problematisk skolfrånvaro i samhällsdebatten är det ofta vuxnas röster vi får höra. Föräldrar, skolpersonal, och skolmyndigheter för ungdomarnas talan och berättar hur de mår och vad de behöver. Nu vill Attention via vår nya filmserie ”Dom kallar oss hemmasittare” tillföra den viktigaste rösten i den här debatten – nämligen ungdomarnas egna.

I filmserien ”Dom kallar oss hemmasittare” får vi träffa Elsa, Leonardo, Melissa och Izabelle. De har alla adhd, add eller autism och har befunnit sig i problematisk skolfrånvaro. Idag har alla fyra hittat en skolform som passar dem till slut, men vägen dit var allt annat än enkel och självklar. 

Filmernas olika teman

Del 1. Vägen till frånvaro. I den här filmen går de igenom vilka faktorer som bidrog till att de till slut inte kunde gå till skolan.

Del 2. Att må dåligt. I den här filmen berättar de om hur fruktansvärt dåligt de mådde både innan och under sin skolfrånvaro. 

Del 3. Relationer i skolan. I den här filmen berättar de att de ofta känt sig oförstådda, ensamma och osynliga i skolan. De minns också de få lärare och mentorer som verkligen funnits där och velat förstå dem. Dessa relationer betydde allt och gjorde stor skillnad. 

Del 4. Fysisk lärmiljö. I den här filmen fokuserar vi på den fysiska lärmiljön. Att hantera intryck i skolans miljö har varit svårt för alla fyra och behovet av en lugn, avskalad miljö med möjlighet till återhämtning har varit avgörande.

Del 5. Vägen tillbaka. I den här filmen berättar de om sin tuffa och inte självklara väg tillbaka till skolan.

Attentions förslag på förändringar :

  • Elevhälsan bör ges ett större möjligheter att arbeta förebyggande för elevernas psykiska mående och ett ökat ansvar och möjlighet att ge stöd kring anpassningar och särskilt stöd.
  • Skolorna bör ta ett större ansvar för elevernas sociala situation. Skolan är ansvarig för elevers arbetsmiljö och ska därför ta ett ansvar både gällande relationen elever-lärare samt mellan elever och elevernas sociala samspel.
  • NPF-kunskap på rektorsutbildningen bör bli obligatorisk. Rektorn måste få ökad förståelse om hur viktig den fysiska lärmiljön är. Förändringar i den fysiska och den organisatoriska miljön gynnar de flesta elever i skolan men är avgörande för elever med NPF.
  • Alla skolor bör ges i uppdrag att ta fram en plan om hur skolor arbetar förebyggande mot skolfrånvaro samt att skolor är ska arbeta aktivt med andra undervisningsformer när eleven är i skolfrånvaro – exempelvis digital undervisning och fjärrundervisning.

Filmerna har producerats inom Attentions projekt Vägen tillbaka med medel från Allmänna Arvsfonden. Läs mer om projektet: www.attention.se/vägen-tillbaka

Vi vill rikta ett stort tack till Elsa, Leonardo, Melissa, Izabelle för deras mod och fasta beslutsamhet att genom sina berättelser bidra till förändring.

Psst…avsnitten publiceras en och en onsdagar och fredagar hela vägen fram till jul, så håll koll på vår youtubekanal Attention Play och i våra sociala medier.