Attention vet att behovet av stöd är otroligt stort. Vi tar därför hjälp av våra ideella krafter och samarbetar med vår lokalförening Attention Stockholm för att kunna fortsätta erbjuda vår anhörigtelefon. Nedan kan du läsa mer om vår den samt andra stödinstanser som finns i samhället.

Attentions anhörigtelefon

Till vår anhörigtelefon kan du som anhörig ringa och prata om det som är angeläget för just dig i den situationen du befinner dig. Telefonlinjen bemannas av en ideell representant med kunskap inom NPF och som även har egen erfarenhet av att vara anhörig. Vi är ingen profession men försöker svara, hjälpa och hänvisa så gott vi kan. 

Eftersom anhörigtelefonen hålls öppen med hjälp av våra ideella krafter från lokalföreningen i Stockholm kan tiderna variera lite. Vi kommer löpande att lägga upp tider för resten av året på denna sida. Varje samtal begränsas alltid till 30 minuter så ett tips är att du förberett ditt samtal så att du kan lyfta fram det som är viktigast för dig att prata om.

Anhörigtelefonen är öppen för alla men vi prioriterar våra egna medlemmar i första hand. 
Information om hur du blir medlem och vad som ingår hittar du här https://attention.se/bli-medlem/

Öppen tid: Här kan du ringa in när som helst under den öppna telefontiden, telefonnumret som gäller är 076-721 23 13. Är det upptaget eller ingen som svarar så är det samtal före och du får prova igen om en stund. Lämna inga meddelanden på telefonsvararen. 

Bokad tid: Ibland erbjuder vi även bokningsbara tider. Du kan då klicka på en boka här-länk intill den erbjudna tiden som leder till ett bokningsformulär. Det är först till kvarn som gäller och tiderna brukar gå åt fort. Går det inte att komma vidare till ett bokningsformulär så har tiden redan bokats och du får prova en annan tid.

OBS! Viktigt att tänka på så att ditt samtal blir så bra som möjligt

  • Då det är begränsad tid, försök att vara förberedd så gott det går.
  • Om möjligt, välj gärna en samtalstid när du kan prata ostört.

OBS! Vi sparar på informationen i bokningsformuläret inför samtalet och när samtalet genomförts skickas en utvärdering ut som ni gärna får svara på. Därefter anonymiserar vi era personuppgifter. Övrig information sparas som statistik.

JUNI – VECKA 22

Torsdag 1/6 (öppen)
kl. 17.00-20.00

Lördag 3/6 (bokade)
kl. 08.30-09-00 – BOKA HÄR
kl. 09.15-09.45 – BOKA HÄR
kl. 10.00-10.30 – BOKA HÄR

Lördag 3/6 (öppen)
kl. 10.30-12.00

JUNI – VECKA 23

Fredag 9/6 (öppen)
kl. 08.30-10.30

Lördag 10/6 (bokade)
kl. 08.30-09.00 – BOKA HÄR
kl. 09.15-09.45 – BOKA HÄR
kl. 10.00-10.30 – BOKA HÄR

Lördag 10/6 (öppen)
kl. 10.30-14.00

Söndag 11/6 (öppen)
kl. 08.30-13.00

JUNI – VECKA 24

Lördag 17/6 (öppen)
kl. 13.00-15.00




Andra stödinstanser

Du kan också kontakta en av våra lokala föreningar för att få info eller läsa mer på vår sida om råd och stöd till anhöriga.

Det finns också flera hjälplinjer och andra sajter vi gärna hänvisar vidare till för mer kunskap och stöd:

Jourhavande medmänniska
jourhavande-medmanniska.com

SKR:s stödlista
www.uppdragpsykiskhalsa.se/verktyg-stod-och-metoder/stodlista-psykisk-halsa-i-kristid

MIND – för psykisk hälsa
mind.se

Skolverket
skolverket.se
Upplysningstjänst och växel: 08-527 332 00

Funktionrättsguiden
guide.funktionsrattskonventionen.se
När du vill veta mer om rättigheter, stöd, myndighetsbeslut och hur du överklagar dem.

Specialpedagogiska skolmyndigheten
spsm.se/fraga-en-radgivare
Främst för dig som arbetar inom utbildning. På sidan finns också en avdelning där du kan läsa redan besvarade frågor och svar om specialpedagogiska hjälpmedel.