Attentions projekt Förskolelyftet utvecklar kunskapsmaterial som hjälper förskolor att bli mer tillgängliga för alla barn, även för dem med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Vi tror att förebyggande arbete och tidiga insatser i förskolan kan vara avgörande för många barns fortsatta utveckling i skolan.
Film om att vara förälder till barn i förskolan
I den här filmen får vi träffa tre föräldrar som berättar om sina upplevelse av att ha med barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i förskolan.
Projektets enkätrapport om NPF i förskolan
Förskolelyftets enkätapport baseras på en enkätundersökning med föräldrar till barn med NPF i förskolan. I enkäten uppger nio av tio föräldrar att deras insatser är avgörande för att barnet ska få rätt stöd. Rapporten visar samtidigt att förskolan har dåliga förutsättningar att ge det här stödet och föräldrarna vittnar bland annat om för stora barngrupper och för lite personal.
Se sammanfattande explainer kopplad till enkätrapporten
Webbinarium “NPF i förskolan – hur får vi det att fungera?“
Artiklar om förskola och små barn

Stöd för föräldrar med NPF – samarbete lyfter Hebys förskolor
Två förskolor i Heby kommun har, i samarbete med SUF-Kunskapscentrum, underlättat för föräldrar och minskat frustration hos personalen.
– Istället för att fokusera på vad föräldrarna inte gjorde, började vi fundera på hur vi kunde hjälpa dem, säger förskolerektor Helen Rannby.
Försök ge alternativ – men förklara varför vinterkläder är viktiga
Vintern innebär bylsiga och ibland obekväma kläder – något som kan vara särskilt utmanande för vissa barn.
– Det är viktigt att hitta kompromisser, men samtidigt vara tydlig med varför vinterkläder behövs, säger Elisabeth Nilsson Jobs, specialist i klinisk psykologi och utbildningsansvarig vid KIND.


Övergången förskola – skola
Ny miljö, nya aktiviteter, nya kompisar och nya vuxna – att börja skolan är en stor förändring. Och även om både små och stora övergångar kan vara svårt för många, är det ofta särskilt utmanande för barn med NPF. Anne Lillvists som är professor i pedagogik vid Mälardalens universitet har forskat kring hur denna övergång kan göras smidigare och mer inkluderande.
Förskoleteamet ger samordnat stöd för de yngsta
Föräldrarådgivare Anna Qvarfordt och specialpedagog Jeanette Tesch driver projektet Förskoleteamet i södra Stockholm. I ett samarbete mellan BVC, förskolor och föräldramottagning erbjuds tidigt individuellt stöd för föräldrar och deras barn som visar tecken på sen språkutveckling, svårigheter i kommunikation eller samspel.


Så gör du julen lugnare för barn med NPF
Luciatåg, julbord, julstök och julklappar. Julen är för många en tid av glädje och gemenskap, men för familjer med barn som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) kan förändrade rutiner, sociala förväntningar och intensiva intryck göra december till rena golgatavandringen. Men det går att anpassa julfirandet för att skapa en lugnare och mer harmonisk upplevelse för alla inblandade, tipsar autism-experten Anna Sjölund i den här artikeln.

Förskolelyftet i poddavsnitt om NPF och förskolan
Projektledare Malin Eriksson från Förskolelyftet gästar podden Två ADHD-mammor och en podd. I avsnittet diskuteras hur man kan förbättra förutsättningarna för barn med NPF i förskolan.
Förskolelyftet gästade Pusselfamiljen
Förskolelyftets projektledare blev på slutet av 2024 inbjuden att medverka i Pusselfamiljens poddinspelning.
Kontaktuppgifter till projektet

Faktablad om projektet
Ladda ner våra faktablad och läs mer om projektets syfte, mål och målgrupp.