Digitalt utbildningsmaterial om problematisk skolfrånvaro
Utifrån alla hundratals möten med barn, föräldrar, skolpersonal och andra yrkesverksamma projektet haft under sina projek har vi tagit fram ett utbildningsmaterial. Ämnena som berörs är fysisk lärmiljö, relationell kompetens, att främja gott mående samt samverkan mellan hem och skola. Det finns också en avslutande modul som handlar om vad man kan behöva arbeta vidare med i sin verksamhet och hur.
Lär dig mer om fysisk lärmiljö
Attentions projekt Vägen tillbaka har tillsammans med Elevhälsokonsulenterna tagit fram ett fördjupningsmaterial med fokus på fysisk lärmiljö riktat till skolpersonal. Tillsammans med varje film medföljer också ett arbetsmaterial som med fördel kan användas gemensamt i arbetslaget efter att filmerna setts. Materialet finns tillgängligt kostnadsfritt under hela 2024.
Filmen “Få det att funka i skolan för elever med NPF”
I den här filmen får ni träffa Källbrinksskolan och ESS-gymnasiet som aktivt jobbat för att få till NPF-vänliga skolor. Vi får höra deras ledord vad gäller förhållningssätt och bemötande, hur viktig lärmiljön är och hur ledningen spelar en väldigt central roll.
Attentions skolrapport 2024
Elever med NPF saknar rätt stöd och anpassningar i skolan. Det får konsekvenser. Många går miste om betyg från grundskola och gymnasium, och en fjärdedel är hemma från skolan hela eller större delen av tiden. Det visar Attentions skolenkät 2024.
Goda exempel från skolan
Skaparverkstan – en plats för läkning
Från ofrivillig skolfrånvaro – till frivillig närvaro i stallet
Roboten ”Klas” – Iduns länk tillbaka till skolan
Läraren lyssnade och lärde av eleven
Konkreta tips & råd
Skolor tipsar varandra
Elevens checklista
Attention, Källbrinksskolan och ESS-Gymnasiet har samlat in en tipslista ihop med tips och strategier som är bra att ha inför arbetet med elever med NPF. Ladda ner den och ha som diskussionsunderlag inför nästa APT!
Nyckeln till att nå framgångar med elever med NPF är att lyssna in deras behov, tankar och idéer. Ett bra sätt att göra det på är att ladda ner “elevens checklista”, be eleven fylla i den och prata utifrån den.
Problematisk skolfrånvaro
Antalet elever som lider av problematisk skolfrånvaro ökar kraftigt från år till år. Detta oroar oss på Attention extra mycket eftersom många av dessa elever har visat sig ha NPF. Nedan träffar vi specialpedagogen Elisabeth som har stor erfarenhet av elever med AST i kombination med skolfrånvaro, samt Dominic som missade hela högstadietiden på grund av skolfrånvaro.
När skolledarens barn inte längre ville gå till skolan
En dag sprang sonen så långt han orkade, bort från skolan. Därefter återkom han aldrig. ”Alla tittade på sonen, men ingen tittade på skolan.” Nästa år tar han studenten efter distansstudier. Christian talar om maktperspektiv, följsamhet, exponering och ”skolfobi” i rollen som pappa och tidigare skolchef – nu även utvecklingsledare för kommunens nya skola.
“De flesta hemmasittarna med AST är utbrända”
Elisabet von Zeipel är specialpedagog som arbetat med utredning av barn med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar på Astrid Lindgrens Barnsjukhus och med föräldrautbildning på Aspergercenter i Stockholm. Hon är också författare till boken ”Asperger och stress – Inte bara Anna”.
Gick inte till skolan under flera år
Dominic är 24 år och studerar till undersköterska på gymnasienivå. Under större delen av grundskolan satt han hemma.
– Jag ville hela tiden tillbaka till skolan men till en skola som var mindre och lugnare, berättar Dominic.
“Koll på nätet”- ett digitalt verktyg
Skolans arbete med att motverka kränkningar på nätet och lära ut om risker och möjligheter, rättigheter och utmaningar online är jätteviktigt. I synnerhet för elever med NPF som enligt undersökningar har en förhöjd risk att råka illa ut online. För att underlätta detta arbete har Attention (inom det avslutade projektet Nätkoll) tagit fram det digitala verktyget “Nätkoll” tillsammans med en lärarhandledning.