Den fysiska lärmiljön kan vara extra utmanande för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Förra året skickade vi ut en enkät om problematisk skolfrånvaro där 7 av 10 av de tillfrågade ungdomarna med NPF svarade att brister i den fysiska lärmiljön är en av orsakerna till skolfrånvaro. Attentions arvsfondsprojekt Vägen tillbaka har tillsammans med Elevhälsokonsulterna tagit fram ett utbildningsmaterial i fyra delar med fokus på fysisk lärmiljö riktat till dig som arbetar i skolan. Materialet består av både filmer och arbetsmaterial och är kostnadsfritt att använda under hela 2024.

Första delen av utbildningsmaterialet består av föreläsningar med psykologen Malin Valsö, som ger en introduktion om fysisk lärmiljö. Hon går igenom begreppet ”fysisk lärmiljö” och problematiserar vad det är som ofta är utmanande i svenska i skolor. Hon ger oss också en inblick i hur den fysiska lärmiljön påverkar elevernas hälsa, lärande och sociala samspel. Vi får också en beskrivning om varför den fysiska lärmiljön kan vara extra utmanande för vissa elevgrupper.

Andra delen består av en kort genomgång kring skolans arbetsmiljöansvar med psykologen Malin Valsö. Hon ger oss också inspiration kring hur vi kan skapa en fysisk lärmiljö utifrån den undervisning och kultur som vi vill ska prägla skolan. Vi får också förståelse för vad olika val och prioriteringar kring skolans ytor kan leda till, på både kort och lång sikt.

Tredje delen har fokus på klassrumsmiljön. Psykologen Frida Malmgren ger konkreta råd kring hur man kan förbättra den fysiska lärmiljön i just klassrummet.  Multitasking, ljud, synintryck, visuellt buller, trivsel och ventilation är ämnen som berörs. Vi pratar också om hur olika möbleringar passar för olika lärsituationer. Och vi får kunskap om olika klassrumsmöbleringar och när är de är som mest effektiva.

Fjärde delen handlar om lugna platser i skolan. Psykologen Malin Valsö berättar om återhämtning som en förutsättning för lärande och samarbete och vad konsekvenserna kan bli om möjligheten till återhämtning i skolan saknas. Vi får kunskap om hur vi kan skapa trygga platser för studiero, återhämtning och nedvarvning. Vi pratar också om miljöer utanför klassrummet, såsom exempelvis i matsalen eller uppehållsrummet.

Läs och ladda ner vår rapport “Vägen tillbaka – från skolfrånvaro till skolnärvaro”

Rapporten är framtagen inom Attentions projekt Vägen tillbaka och bygger på röster från barn och unga, såväl som deras föräldrar.

Länk till rapporten

Se film med de ungas egna berättelser om vikten av den fysiska lärmiljön