Vid introduktionen av en ny kollega finns många likheter med att planera ett projekt – ju längre och noggrannare planering ju bättre och mer hållbart blir resultatet och det fortsatta arbetet.
Att ge sig tid att hantera praktiska frågor och att lära känna varandra kan många gånger främja ett gott samarbete. Det kan därför vara en god investering att:
- Genomföra en grundlig introduktion till det nya jobbet eller förändrade arbetsuppgifter.
- Erbjuda längre tid för att lära sig nya arbetsuppgifter.
- Tillsammans med den anställde skapa en överblick av vilka hjälpmedel och förutsättningar som den anställde kan ha nytta av; exempelvis skriftliga instruktioner och prioriteringslistor som komplement till muntliga genomgångar samt att det finns möjlighet att få sitta ostört och arbeta.
Lär känna din medarbetare och kollega
För att kunna skapa en gynsam arbetsmiljö är det värdefullt att lära känna varandra. Det här är några frågor som kan vara bra att ta upp under introduktionen av nyanställda.
Exempel på frågor till introduktionen
Hur lär du dig nya saker på bästa sätt?
Föredrar du skriftliga eller muntliga instruktioner?
Finns det annat som kan påverka din arbetstid, såsom exempelvis möten med myndigheter/ stödpersoner?
Hur hanterar du stress? Signalerar du när det blir för mycket eller kan vi göra upp en plan för detta?
- Kan du känna av när det blir för mycket, och säga nej? Hur hittar vi en strategi så att du känner dig bekväm i att säga nej?
- Finns det annat i ditt liv som tar din energi och kan påverka ditt arbete här som vi behöver veta om? Och som du vill berätta.
Information om sociala koder
Ett arbete handlar inte bara om själva arbetsuppgifterna. Det som sker i kontakten med andra på raster och inför möten kan ibland vara svårt att läsa in och glöms också ofta bort vid introduktioner. För en del kan det vara tydligt hur sociala situationer ska hanteras. Men det kanske inte är lika lätt att läsa av för andra.
Gå därför gärna igenom även den här sortens frågor, om de är aktuella för din arbetsplats. Kanske kan det vara en uppgift för den anställdes handledare eller kontaktperson på avdelningen.
Exempel på frågor som kan vara viktiga att ta upp
- Semester – vad förväntas, är det okej att ta det när man vill eller är det vissa perioder där det passar? Hur lång tid innan ska man be om ledigt?
- Morgonmöten/personalmöten – förväntas man alltid närvara, ska mötena prioriteras?
- Annan ledighet, som tandläkarbesök – hur långt innan ska man säga till?
- Afterwork/julfest/andra firanden – Vad innebär en afterwork? Vad gör man? Hur brukar det vara? Förväntas man följa med? Är det ok att avstå?
- Mobiltelefoner – Är det okej att ta emot privata samtal på arbetstid? Måste privata telefoner vara avstängda? När förväntas man svara på jobbtelefonen?
- Rast och lunch – Får man göra vad man vill den tiden, förväntas man vara på en specifik plats eller är det okej att gå iväg? Får man äta på sitt rum?
- Gemensamt ansvar – förväntas man sätta på nytt kaffe om man tar det sista? Hjälps vi åt att tömma och sätta igång diskmaskinen eller har någon det ansvaret?
- Branschkultur och dresscode – hur klär man sig på arbetsplatsen? Om man klär upp sig, varför är det viktigt? Hur gör man med detaljer som piercingar, synliga tatueringar, får man tugga tuggummi? Om man har arbetskläder, ska man byta om ifall man lämnar arbetsplatsen eller är det okej att ha på sig arbetskläderna vid lunch eller på väg hem från jobbet? Får man bära arbetskläderna hur man vill, till exempel med uppkavlade ärmar?