“Dom kallar oss hemmasittare” – Filmserie i fem delar

I filmserien ”Dom kallar oss hemmasittare” får vi träffa Elsa, Leonardo, Melissa och Izabelle. De har alla adhd, add eller autism och har befunnit sig i problematisk skolfrånvaro. Idag har alla fyra hittat en skolform som passar dem till slut, men vägen dit var allt annat än enkel och självklar. 

Vägen till frånvaro

När man mår dåligt

Relationer i skolan

Fysisk lärmiljö

Vägen tillbaka

Föreläsning med Leonardo

I här föreläsningen med Leonardo delar han med sig av sina erfarenheter av att hamna i problematisk skolfrånvaro och vägen ur det. Föreläsningen är framtagen inom Attentions Arvsfonds-finansierade projekt “Vägen tillbaka” och “Vägen vidare”.

Film med Elsa – “Problemet var inte jag”

I den här filmen får vi träffa Elsa som hamnat i problematisk skolfrånvaro under en lång period men som sedan kämpat sig tillbaka till skolan.


Intervjuer med barn och unga

”Skolan behöver först och främst lyssna”

I sexan och sjuan var Izabelle i princip alltid arg i skolan. Hon argumenterade högljutt med lärarna och började bry sig mindre och mindre om skolan. Skolresultaten rasade och frånvaron eskalerade. I sjuan slutade hon gå helt till skolan.
Läs mer 

”Utan Maria så hade det faktiskt inte gått”

Anna Mattsson kontaktar Attentions tidningsredaktör med en tydlig mission: hon vill hylla sin dotters mentor Maria Jonsson. Maria som enligt […]
Läs mer 

Ture har fått livets första betyg  

I tv-programmet Uppdrag Granskning skildrades tre familjers kamp med skolsystemet, barnens mående och diagnoserna. Ture var en av de medverkande, ett av […]
Läs mer 

”Mitt problem var skolmiljön”

Anna var knappt i skolan under högstadiet. Dagarna hon närvarade minns hon ångestattackerna och kampen för att skärma av med […]
Läs mer 

Mea 15 år: “Efter sommarlovet i 6:an kom jag aldrig tillbaka”

Mea 15 år har inte haft en fungerande skolgång på 1,5 år. I vårt samtal med Mea berättar hon vad som gick snett i skolan, hur det är att vara hemma och hur hon ser på framtiden.
Läs mer 

Berättelser & dikter

Vissa av barnen vi möter inom projektet bearbetar sina upplevelser via det skrivna ordet. Här kommer vi successivt samla berättelser vi får ta del av.

“Vad gör jag här?”

“Det låter som att det är jobbigt att vara ensam just nu?”

“Brev till rektorn”